2019. március 10., vasárnap

Finn környezetvédelem a hétköznapokban

Sok mindenben előrébb járnak a finnek. Egy  magasabb szinten  gondolkodnak  és cselekszenek bizonyos területeken,  mint az összes többi ország. Nem csak az oktatás, a mentális egészségre való odafigyelés vagy a munka világában jelenik ez meg.

Hanem természetesen a környezetvédelemben is! 🌲🌳
Ezt a különbséget nem nagyon lehet máshogy megérezni, csak ha az ember kiköltözik, és itt éli a mindennapokat.
 Számomra is sok új dolog volt, amibe bele kellett tanulnom ahhoz, hogy követni tudjam a finn életvitelt.

Rövid pontokba szedem nektek, milyen dolgokat tapasztaltam:

1.  Más rendszert követnek a szelektív hulladékgyűjtés terén. 
Képtalálat a következőre: „jätevaakku”

Már az első napokban feltűnt, hogy az étkezőben, ahol le kell adni a tálcánkat a mosatlan tányérokkal, külön kis szemetesek vannak a biohulladék számára. És nem csak az ételmaradék az, ami oda kerül, hiszen olyan szalvétákat használnak, amik komposztálhatóak, és lebomlanak. Ilyen BIO hulladékgyűjtő található a lakóházaknál is, így a mosogató alatt rögtön nem egy szemetes, hanem kettő található minden finn háztartásban.

2. Nincsen külön műanyag hulladékgyűjtő. 

Képtalálat a következőre: „energiajäte”Mint rendes természetvédő lányka, én is elkezdtem szelektíven gyűjteni a szemetet, külön a papírt, a műanyagot, a fémet. Az első alkalommal már problémába ütköztem. Az emeletes házunk előtt mélyen a földbe vájt, kútszerű szemetesek vannak. Mindennek megtaláltam szépen a helyét, kivéve a műanyagnak, illetve a vegyes szemétnek, hiszen várható módon minden finnül volt felcímkézve.  Járkáltam körbe-körbe, kukáról-kukára, nyitogattam a fedeleket, csak az volt a probléma, hogy olyan mély volt, hogy nem is láthattam mi volt benne. Fentről páran néztek is az erkélyről, hogy mi baja van ennek a lánynak, beleejtette a kulcsát, vagy mi?
Másnap megtudakoltam, hogy ugyan már, hogyan kéne itt gyűjteni a szemetet? Megkaptam a választ, minden olyan, ami műanyag az Energiajäte nevű helyre megy, és vagy elégetik, vagy újrahasznosítják. Érdekesség, hogy ide mehetnek  még  a használt textilek, apró fadarabok, CD és DVD lemezek is. 

Szóval, ami nem újrahasznosítható, (és nem bioszemét) az megy a rendes vegyes kukába. Ezzel az okos szelektálással, (amiről kaptunk egy kis füzetet is, hogy meg tudjuk jegyezni),  nagymértékben le tudják csökkenteni azt a mennyiséget, amit a szeméttelepre szállítanának.

3. Komposztálható "műanyagzacskók"

Erre a kis trükkre akkor jöttem rá, amikor próbáltam kicserélni a szemeteszsákot, de ez nem volt olyan egyszerű manőver, hiszen az alja teljesen szétbomlott. 😁😅 Saját bőrén tanul az ember...

A nagyobb szupermarketekben  a zöldséges/gyümölcsös pult mellett lógnak ezek a halványzöld zacskók, amiket használat után a bioszemét gyűjtésére lehet felhasználni.

4. Elektromos autók és töltőállomások mindenhol

A legtöbb nagyobb parkolóban, a házak, iskolák, bevásárlóközpontok előtt elektromos autók számára fenntartott töltőállomások is vannak.

5. Biciklis élet

Már meséltem az itteni kerékpáros életről, de hozzátennék még egy gondolatot. Otthoni KRESZ szabályzattal ellentétben, itt szigorúan tilos az autóutakon közlekedni kerékpárral, csakis a járdán lehet, ahol a gyalogosok és a biciklisták élek életüket boldog szimbiózisban. 💑
 Persze, külön bicikliúthálózat is található a városban.


Érdemes elgondolkodni, milyen apró, de mégis jelentős eredményeket hozó változtatások ezek, amik segítenek tudatosabban beilleszteni a természetvédelmet a mindennapokba. 💓

 Szeresd azt, ahol élsz, ez az egyedüli otthonunk!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Nincsenek rá szavak, de azért mégis leírom

Mikor elindultunk még a karácsonyi mézeskalácsoktól teli hassal Finnországba, azt gondoltuk, ez lesz a legnehezebb rész, nekivágni az útnak....